Naar de Orient, en daar voorbij! - Reisverslag uit George Town, Maleisië van thomasderoeper - WaarBenJij.nu Naar de Orient, en daar voorbij! - Reisverslag uit George Town, Maleisië van thomasderoeper - WaarBenJij.nu

Naar de Orient, en daar voorbij!

Blijf op de hoogte en volg

29 Juni 2014 | Maleisië, George Town

Hallo iedereen!

Vanuit een zweterig internetcafe in George Town, Penang, Maleisie, het eerste bericht vanuit Azie. Denk dat ik eerst eens de rest van
Australie moet vertellen!

Het laatste gedeelte van Melbourne was niet zo heel bijzonder. In een notendop komt het neer op veel werken, af en toe eens een pilsje pakken met collega's en het typisch hostel leven. Rumoerige kamers, slechte nachtrust, maar wel 70 uur per week werken :D Achteraf altijd leuker dan op dat moment zelf.. ;)
Dinsdag 10 juni vertrokken we echter vanuit Melbourne voor de roadtrip die ik in het vorige bericht aankondigde! Met 'we' bedoel ik een Duitser (Robin), een Amerikaanse (Maya), nog een Duitse (Julia), een Fransoos (Thibaut) en een Canadese waar ik de naam al niet meer van weet. Inclusief mezelf zijn dat dus 6 personen. Je hoeft geen genie te zijn om uit te vogelen dat 6 personen in een busje gemaakt voor 4 personen veel te krap is. Lees: VEEL te krap. Toch de zooi maar ingeladen en met ons barrel op naar Sydney, via de Great Ocean Road en de Grampians, door Canberra...
Ik wil nu een uitgebreid verslag gaan typen over waar we allemaal geweest zijn, maar dat kan ik niet. Al die plekjes waar we overnacht hebben ben ik naam van vergeten. Kleine dorpjes en (illegaal) kamperen in the middle of nowhere was het summum. Ben zo blij dat ik dit allemaal gezien en gedaan heb, want na bijna drie maanden in Melbourne gewoont te hebben kon ik niks vertellen over het Australie dat iedereen wil kennen. Rood zand, kangaroes als koeien in de wei en koala's in de bomen. Het was er allemaal! Al die typische borden langs de weg en toen we in de het wonderschone natuurpark Grampians waren en ons kamp hadden opgezet werden we omsingeld door possums en wombats die kwamen bedelen voor eten :D De dag erna waren de nocturnal creatures weg en kwamen in plaats daarvan allemaal felgekleurde vogels on vergezellen!
Een paar intensieve hikes gedaan aldaar en toen door Canberra (waar we in het meest vreemde hostel ooit verbleven - toen we binnenkwamen zat de hele keuken vol met Chinezen, die allemaal dezelfde kleding aanhadden! Het rook er naar een combinatie van zweetvoeten, noodles en dode muis) naar Sydney toe. Sydney is, ondanks wat de meeste Australiers zeggen, een topstad. Relatief goedkoop, mooie omgeving en en verbleven in Bondi Beachhouse van het YHA, dat ik oprecht iedereen aanraad!
Na drie dagen afscheid genomen van onze groep en vervolgens heb ik de trein gepakt gepakt naar Brisbane. Deze rit duurde een ongenadige 15 uur (ga ik nog op terugkomen, waarover dalijk meer) en eenmaal in Brisbane wat leuke dagen gehad met wat Engelse dudes. Zoals sommigen van jullie weten zou ik eigenlijk in Brisbane blijven in maart, maar besloot toen om door te reizen naar Melbourne. Hier heb ik geen moment spijt van gehad gezien Brisbane wel een leuke stad is, maar qua horeca niet heel veel bijzonders te doen.

De 26e was de dag van mijn vlucht naar Maleisie, mijn poort naar het Verre Oosten. Na een reis van ongeveer 12 uur van hostel (Brisbane) naar guesthouse (George Town) was ik compleet gesloopt.
Vanaf het vliegveld van Penang wilde ik een bus pakken naar George Town. Dit ging goed, totdat niemand leek te weten waar en wanneer de bussen rijden en wat het allemaal moest kosten. Is trouwens iets dat me opvalt aan Azie tot nu toe; niemand weet wat er allemaal aan de hand is. Ze proberen je allemaal te helpen en doen hun uiterste best, maar uiteindelijk kom je amper terecht waar je moet zijn. Ach, ze bedoelen het goed. Enfin, toen de bus eenmaal kwam kreeg een handvol kleingeld van een groep meisjes. Zomaar. Toen ik vroeg hoezo ik geld kreeg zeiden ze in gebroken Engels dat de buschauffeur geen wisselgeld geeft, dus men moet cash betalen. Omdat ik een 'blanda' (witte?) ben, hadden ze uitgedokterd dat ik wellicht geen Maleisisch kleingeld had. En gelijk hadden ze! Goeie daad nummer 1 haha!

Ben nu drie dagen in Maleisie en het bevalt prima. Toeristen zijn er niet veel en als ze er al zijn, zijn het van die typische haar-in-een-knotje-bril dragende-korte broek - suf spaghettitopje of onderhemd - vegetarische - kijkmijeenscultureeldoen - Groen Links figuren. Het eten is fantastisch, zoals wel een beetje verwacht ;) Bier is duur omdat het een islamitische staat is en de Ramadan vandaag begonnen is. Voor de rest is het opvallend warm en de humiditeit is extreem hoog, waardoor het constant lijkt alsof ik me in een sauna bevind.
Mijn doel en hoogtepunt van Penang moet wel mijn bezoek aan de Reclining Buddha zijn. Mijn ouders waren hier ook, 25 jaar geleden toen mutti zwanger was van mij. Ze hebben toen enkele offers gebracht en wensen gedaan en veel van die wensen zijn blijkbaar uitgekomen. 25 jaar later stond ik er zelf, heb ook offers gebracht en mijn prayers gezegd. Heel machtig moment om eerlijk te zijn. Alsof een levensdoel vervuld was..

Wat er nu nog op de planning staat is de wedstrijd Nederland - Mexico vanavond en morgen een dag helemaal niks doen haha! Dinsdag pak ik de trein naar Bangkok (18 - 20 uur, langer dan naar Brisbane ja!). Een dag eerder dan mijn vlucht, die weliswaar geboekt is, maar ik kan me er niet toe zetten weer te vliegen. Heb een bijzondere vliegangst ontwikkeld. Heb bijna driekwart planeet overgevlogen en mensen zeggen wel eens dat als je je angsten confronteert dat je ziet dat er niets te vrezen valt, maar ik ben alleen maar angstiger geworden voor vliegen. Stom eigenlijk he? Fingers crossed dat alles goed gaat met de trein ;) Nog maar drie dagen en ik zie Vaders en Niels eindelijk weer. In Thailand. Do the math. Drie de Roepers in Bangkok... :D

Ik heb door 'militaire coup' redenen maar twee weken een visum voor Thailand, dus ik hoop een verslag te kunnen schrijven aldaar, anders kom ik bij jullie terug in Cambodja.

Bedankt weer voor de aandacht en wederom, zoals altijd, reacties zijn welkom!

Oh ja, ik denk dat mijn telefoon het officieel begeven heeft, dus als ik niet meer reageer op app / sms / wat dan ook, don't shoot me when I'm back haha!

Veel liefs vanuit de parel van het Oosten,

Thomas.


  • 29 Juni 2014 - 11:05

    Mo:

    Mooi verslag jongen!

  • 29 Juni 2014 - 11:11

    Ernst:

    Weer een mooi verslag

  • 03 Juli 2014 - 09:09

    Mieke:

    Weer lekker leesvoer 's morgens met n bak koffie. Jammer dat t vliegen je nog steeds zo tegenzit, maar die treinreis zal je denk ik geweldige uitzichten hebben opgeleverd zo dwars door maleisie. Dju dat je maar 2 weken in thailand kunt blijven.. Erg korteigenlijk. Geniet er van met je pa en broer en gedraag je. Kijk uit naar je volgende verslag. Grtz mieke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 02 Jan. 2014
Verslag gelezen: 336
Totaal aantal bezoekers 12435

Voorgaande reizen:

02 Februari 2014 - 03 Oktober 2014

Rocking all over the world!

Landen bezocht: